- Locatie
Stadhuis Amsterdam
- Voorzitter
- M. van der Horst
- Toelichting
-
Let op: van 18.30u tot 19.00u is deze regioraad besloten. Insprekers en publiek zijn van harte welkom vanaf 19.00u
Agendapunten
-
1..ALGEMEEN
-
1.1
- Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen gebeurt in maximaal twee termijnen, tenzij de regioraad anders beslist. (RvO, art. 15 lid 1).
- Regioraadsleden krijgen in eerste termijn drie minuten spreektijd, in tweede termijn twee minuten. Het dagelijks bestuur krijgt resp. vijf en drie minuten voor beantwoording (RvO, art. 16 lid 1).
-
1.2
Van de regioraad wordt gevraagd:
1. De agenda voor de vergadering van de regioraad van 8 juli 2025 vast te stellen. -
1.3.Mededelingen
-
1.4
Er heeft zich één inspreker gemeld.
Bijlagen
-
1.5
Van de regioraad wordt gevraagd:
1. De notulen van de vergadering van de regioraad van 27 mei 2025 vast te stellen.
Bij deze notulen zijn de teksten van de insprekers en stemuitslagen als bijlagen opgenomen.Bijlagen
-
2..VOORGENOMEN MOTIES
-
3..BESLUITVORMEND
-
3.1
Voorgesteld besluit
1 Het wijzigingsbesluit Vervangingsregeling secretaris-directeur Gemeenschappelijke Regeling Vervoerregio Amsterdam vast te stellen.Bijlagen
-
3.2
Voorgesteld besluit
1 De Gemeenschappelijke regeling ombudsman metropool Amsterdam te wijzigen, in verband met de jaarlijkse indexatie van de bijdrage van de deelnemers.
Hiervoor:
2 Het Wijzigingsbesluit voor de Gemeenschappelijke regeling ombudsman metropool Amsterdam vast te stellen.
3 Te bepalen dat het Wijzigingsbesluit in werking treedt nadat alle deelnemers hiermee hebben ingestemd.Bijlagen
-
3.3
Voorgesteld besluit
1 De Jaarstukken 2024 vast te stellen.
2 De rapportage ‘Voortgangsrapportage uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024’ vast te stellen.Bijlagen
-
3.4
Voorgesteld besluit
1 De 1e bestuursrapportage 2025 met de daarbij behorende begrotingswijzigingen vast te stellen.Bijlagen
-
3.5
Voorgesteld besluit
1 De Begroting 2026-2029 en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2026-2034 vast te stellen.Bijlagen
-
3.6
Voorgesteld besluit
1.Voor te bereiden op vernieuwing van de tramvloot voor de uitvoering van de concessie Amsterdam.
Door:
2. Binnen de bestaande begroting voor strategische activa, een budget ter hoogte van € 391,3 miljoen, op basis van kapitaallasten, te reserveren voor investeringen in het nieuwe voertuig en daarmee samenhangende investeringen zoals:
- Aanschaf van nieuwe voertuigen
- Reserveonderdelen nieuwe voertuigen
- VAT kosten
- Implementatiekosten
- Aanpassingen aan onderhoudslocaties en magazijn
- Aanpassingen aan stallingscapaciteit en faciliteiten
- Projectrisico’sBijlagen
-
3.7
Voorgesteld besluit
1 In te stemmen met het continueren van de rol van de Vervoerregio bij de herfinanciering van strategische activa van GVB Activa B.V. door middel van één van de volgende mogelijkheden:
- het verstrekken van een of meerdere garanties door de Vervoerregio aan een financiële instelling voor leningen die GVB Activa B.V. aangaat;
- het zelf aantrekken van een of meerdere leningen bij bankinstellingen en doorlenen aan GVB Activa B.V.
Daarvoor
2 Het aangaan van leningen en het verstrekken van leningen en/of garanties door de Vervoerregio ten behoeve van de financiering van strategische activa van GVB Activa B.V. aan te merken als publieke taak als bedoeld in artikel 2 van de Wet financiering decentrale overheden en artikel 12 van de Financiële verordening Vervoerregio 2023.
3 Het dagelijks bestuur te mandateren om de keuze te maken tussen de onder 1. genoemde mogelijkheden voor de herfinanciering van strategische activa en hieraan eventueel aanvullende voorwaarden te verbinden.Bijlagen
-
4..TER KENNISNAME
-
4.1
Kennis te nemen van
1 De informatienota ‘Voortgangsrapportage Besteding ‘Motie Bikker’
2 De voortgang per maatregel (bijlage 1)Bijlagen
-
4.2
Kennis te nemen van
1 Het Multimodaal Netwerkmanagementkader (MNK) 2025-2030 voor de Vervoerregio Amsterdam.
2 Het besluit van het Dagelijks Bestuur van 12 juni 2025 om het MNK 2025-2030 voor de Vervoerregio Amsterdam vast te stellen.Bijlagen
-
5..INGEKOMEN STUKKEN
-
5.1.BRIEVEN VAN HET DAGELIJKS BESTUUR
-
5.2.BRIEVEN VAN DERDEN / RAADSADRESSEN
-
5.3
Bijlagen
-
6..RONDVRAAG
-
7..SLUITING