Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Regioraad

dinsdag 7 oktober 2025

18:30 - 22:30
Locatie

Stadhuis Amsterdam, Willem Kraanzaal

Voorzitter
M. van der Horst

Agendapunten

  1. 1..
    ALGEMEEN
  2. 1.1

    • Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen gebeurt in maximaal twee termijnen, tenzij de regioraad anders beslist. (RvO, art. 15 lid 1). 
    • Regioraadsleden krijgen in eerste termijn drie minuten spreektijd, in tweede termijn twee minuten. Het dagelijks bestuur krijgt resp. vijf en drie minuten voor beantwoording (RvO, art. 16 lid 1).
  3. 1.2

    Van de regioraad wordt gevraagd:
    1. De agenda voor de vergadering van de regioraad van 7 oktober 2025 vast te stellen.

  4. 1.3.
    Mededelingen
  5. 1.4

    • Inspreker 1: W. Spier - over agendapunt 4.2. MIRT-Verkenning OV-Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer
    • Inspreker 2: B. Weggeman namens Clientenbelang, over agendapunt 4.4 Ontwikkelprogramma inclusieve mobiliteit
  6. 1.5

    Van de regioraad wordt gevraagd:
    1. De notulen van de vergadering van de regioraad van 8 juli 2025 vast te stellen.
    Bij deze notulen zijn de teksten van de insprekers als bijlagen opgenomen.

  7. 2
    VOORGENOMEN MOTIES EN INITIATIEFVOORSTELLEN
  8. 2.1

    De regioraad verzoekt het dagelijks bestuur: 
    1 De openbaar vervoer omgeving werkelijk gastvrij te ontwerpen en zo te zorgen voor meer deelname van vrouwen en hoger veiligheids- en welzijnsgevoel voor alle reizigers. 
    Hiertoe: 
    2 Minstens drie pilotlocaties aan te wijzen voor het binnen de bestaande budgetten toepassen van gastvrij ontwerp bij haltes of stations, met actieve betrokkenheid van vrouwelijke reizigers. 
    3 Bij OV-belevingsonderzoeken standaard, anoniem en vrijwillig te vragen naar gender en leeftijd. 
    4 Bij het ontwerpen en presenteren van OV-inrichtingsplannen altijd ook een visualisatie te maken van het ontwerp bij de minst gunstige omstandigheden (avond, regen, winter), waarin ook het verlichtingsplan duidelijk wordt. 
    5 Vijandige architectuur in OV-omgevingen te weren en proactief te werken aan uitnodigende plekken voor ontmoeting. 
    6 In participatieprocessen meiden actief op te zoeken en hun ervaringen structureel mee te nemen. 
    7 Met de gemeentes en wegbeheerders in gesprek te gaan hoe naast de haltes ook de looproutes van en naar locaties gastvrij ingericht kunnen worden. 8 De resultaten van de pilots terug te koppelen aan de regioraad met onder andere aanbevelingen voor opschaling en het effect op OV gebruik

  9. 3
    BESLUITVORMEND
  10. 3.1

    Voorgesteld besluit 
    1 De Participatieverordening Vervoerregio Amsterdam vast te stellen. 
    2 De Inspraakverordening Vervoerregio Amsterdam in te trekken.

  11. 3.2

    Voorgesteld besluit 
    1 In te stemmen met het plan voor een lichte aanpassing van het kantoor van de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam. 
     Hiervoor: 
     2 Akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van het benodigde budget; 
     3 De financiering van maximaal €250.000 te verwerken in bestuursrapportage II onder de begrotingspost Huisvesting; 
    4 De verdere uitwerking aan de secretaris directeur van de Vervoerregio Amsterdam over te laten.

  12. 4
    TER KENNISNAME
  13. 4.1

    Kennis te nemen van 
    1 Het besluit van het dagelijks bestuur om de huidige structuur voor de financiering van strategische activa van GVB - waarbij GVB leent en de Vervoerregio garant staat - voort te zetten.

  14. 4.2

    Kennis te nemen van 
    1 De halfjaarlijkse rapportage 1e helft MIRT-Verkenning OV-Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer 
    2 De halfjaarlijkse rapportage 1e helft 2025 MIRT-Verkenning ov-verbinding Sloterdijk - Amsterdam Centrum.

  15. 4.3

    Kennis te nemen van 
    1. De resultaten uit de jaarrapportage railveiligheid 2024.

  16. 4.4

    Kennis te nemen van 
    1 Het Ontwikkelprogramma inclusieve mobiliteit (bijlage 1).

  17. 4.5

  18. 5
    INGEKOMEN STUKKEN
  19. 5.1
    BRIEVEN VAN HET DAGELIJKS BESTUUR
  20. 5.1.c

  21. 5.1.e

  22. 5.1.g

  23. 5.2
    BRIEVEN VAN DERDEN / RAADSADRESSEN
  24. 6
    RONDVRAAG
  25. 7
    SLUITING