- Locatie
Stadhuis Amsterdam
- Voorzitter
- M. van der Horst
Agendapunten
-
1..ALGEMEEN
-
1.1.Opening
-
1.2.Vaststelling agenda
-
1.3.Mededelingen
-
1.4
Als insprekers zijn aangemeld:
1. Niek Heering, voorzitter Stichting Vrienden van Duivendrecht, over buslijn 41 en de gewijzigde route naar het Amstelstation.
2. Jo Blom, namens het parlement van bus 41, over buslijn 41 en de gewijzigde route naar het Amstelstation.
3. Rikus Visser, namens Groep Bus 41, over buslijn 41 en de gewijzigde route naar het Amstelstation.
4. Frank Visser, namens de gemeenteraad Haarlem, om de brief geagendeerd bij agendapunt 5.2.b toe te lichten.
5. Arwen Scholten, namens de gemeenteraad Haarlem, om de brief geagendeerd bij agendapunt 5.2.b toe te lichten.
6. Eloy Aerssens, namens de gemeenteraad Haarlem, om de brief geagendeerd bij agendapunt 5.2.b toe te lichten. -
1.5
Van de regioraad wordt gevraagd:
1. De notulen van de vergadering van de regioraad van 14 mei 2024 vast te stellen.
Bij deze notulen zijn als bijlagen opgenomen:
- Uitslagen stemmingen per besluit.
- Uitslagen stemmingen per lid van de regioraad.
- Teksten van de insprekers.Bijlagen
-
2..VOORGENOMEN MOTIES
-
3..BESLUITVORMEND
-
3.1
Voorgesteld besluit
1. Voor de komende drie jaar de € 111 miljoen uit motie Bikker in te zetten op onderstaande thema’s om het openbaar vervoer kwalitatief goed te houden en verschraling van het openbaar vervoer te voorkomen.
Door:
2. € 7,6 miljoen te besteden aan robuuste en betrouwbare publieke mobiliteit.
3. € 2 miljoen te besteden als subsidie voor maatregelen om het personeelstekort te verlichten.
4. € 10 miljoen te besteden aan regionale tariefmaatregelen.
5. € 18,5 miljoen te besteden aan sociale veiligheid, inclusie en een impuls voor toegankelijkheid.
6. € 15,5 miljoen te besteden aan aantrekkelijke en goed inpasbare infrastructuur.
7. € 34,5 miljoen te besteden aan maatregelen voor de robuustheid en groei van de metro.
8. € 3,2 miljoen te besteden aan imago campagnes en maatregelen om gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.
9. € 20 miljoen te gebruiken als stelpost onvoorzien.Bijlagen
-
3.2
Voorgesteld besluit
1. Gebruik te maken van de mogelijkheid om extra M7 metrovoertuigen te bestellen
Door:
2. € 90.100.000,- (via kapitaallasten) subsidie te verstrekken aan GVB Exploitatie B.V. voor het bestellen van dertien M7 metrovoertuigen
En daarmee:
a. € 5.400.000,- (via directe kosten) subsidie te verstrekken aan GVB Exploitatie B.V. voor de aanschaf van S&C voertuigapparatuur
b. € 16.000.000,- (via kapitaallasten) subsidie te verstrekken aan GVB Exploitatie B.V. voor wijzigingen aan de Lijnwerkplaats
c. Kennis te nemen van de geschatte kosten voor dagelijks onderhoud van circa € 29.000.000,- voor 30 jaar (jaarlijks via directe kosten) en kosten voor groot onderhoud van circa € 90.000.000,- voor 30 jaar (via kapitaallasten)
3. De aanschaf van de eerste tien metro’s te bekostigen uit bestaande budgetten en budget toe te voegen om drie extra metro’s te bekostigen uit de vrije BDU ruimte (motie Bikker).Bijlagen
-
3.3
Voorgesteld besluit
1. De ‘Financiële Verordening Vervoerregio Amsterdam 2023’ vast te stellen.
2. De vigerende “Financiële Verordening Vervoerregio Amsterdam” in te trekken.Bijlagen
-
3.4
Update 3/7/2024: De accountant heeft voor de jaarstukken 2023 een nieuwe versie van het accountantsverslag (bijlage 3) aangeleverd. Reden is dat zij nog het oude percentage van 3% ipv 2% voor de verantwoordingsgrens had opgenomen. Hierdoor verandert alleen het bedrag op blz 6 van € 15,2 naar € 10,1. Dit bedrag stond in de eerste versie al geel gearceerd.
Voorgesteld besluit
1. De Jaarstukken 2023 vast te stellen.
2. De rapportage ‘Voortgang Uitvoeringsprogramma Mobiliteit in 2023’ vast te stellen.Bijlagen
-
3.5
Voorgesteld besluit
1. De 1e Bestuursrapportage 2024 met de daarbij behorende begrotingswijzigingen vast te stellen.Bijlagen
-
3.6
Voorgesteld besluit
1. Tot lid van de adviescommissie voor de bezwaarschriften te benoemen D. Offenbach.Bijlagen
-
4..TER KENNISNAME
-
4.1
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de Ontwerpbegroting 2025-2028 en het Concept Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2025-2038 als startpunt voor de definitieve versies.
2. Kennis te nemen van de ‘Infographic: Bijdrage brede welvaart in Uitvoeringsprogramma Mobiliteit’Bijlagen
-
4.2
Kennis te nemen van
1. De bestuurlijke voortgangsrapportage van de aanleg van de Amsteltram over het eerste halfjaar van 2024.Bijlagen
-
4.3
Kennis te nemen van
1. Het uitstellen van het BO Leefomgeving naar eind september 2024.
2. De kamerbrief verzamelbrief i.r.t. MIRT op 20 juni jl. over Zuidasdok (bijlage 2) en Kamerbrief Basiskwaliteitsnetwerk Spoor op 7 juni jl. (bijlage 1).Bijlagen
-
5INGEKOMEN STUKKEN
-
5.1BRIEVEN VAN HET DAGELIJKS BESTUUR
-
5.1.a
Bijlagen
-
5.1.b
Bijlagen
-
5.1.c
Bijlagen
-
5.1.d
Bijlagen
-
5.1.e
Bijlagen
-
5.1.f
Bijlagen
-
5.1.g
Bijlagen
-
5.1.h
Bijlagen
-
5.1.i
Bijlagen
-
5.1.j
Bijlagen
-
5.1.k
Bijlagen
-
5.2BRIEVEN VAN DERDEN / RAADSADRESSEN
-
5.2.a
Bijlagen
-
5.2.b
Bijlagen
-
5.3METROPOOLREGIO AMSTERDAM
-
5.3.a
Bijlagen
-
6RONDVRAAG
-
6.1
Bijlagen
-
7SLUITING